TomTom profiteert van een sterke groei in de verkoop van sporthorloges. Het succes in deze relatief nieuwe productcategorie helpt het navigatiebedrijf meer variatie aan te brengen in zijn bronnen van inkomsten en maakt het aandeel aantrekkelijker.

Dat stelt Rabobank dinsdag in een analistenrapport.

TomTom onthulde in april 2013 de eerste serie sporthorloges. Een jaar later kwamen daar twee nieuwe modellen bij met gps en hartslagmeter.

Het navigatiebedrijf verwacht een half miljoen horloges te verkopen. Dat zou betekenen dat de omzet uit die horloges dicht bij de 90 miljoen euro zal komen, terwijl eerder door TomTom werd gerekend op 50 miljoen euro.

Sporthorloges groeimarkt

Volgens analisten Hans Slob en Remon Balster vormen sporthorloges duidelijk een groeimarkt. De apparaten bieden steeds meer mogelijkheden om de eigen sportieve prestaties bij te houden en te delen via sociale media. Dat komt de populariteit ten goede.

Daarnaast zijn de marges op de apparaten hoog. Wel kan de introductie van de iWatch van Apple een bedreiging vormen voor TomTom. Ook de concurrentie van bijvoorbeeld Garmin en Polar is hevig.

Minder afhankelijk van navigatiekastjes

Met de stijgende omzet uit onder meer sporthorloges lijkt de strategie die TomTom voert om minder afhankelijk te worden van de verkoop van navigatiekastjes vruchten af te werpen, stellen de marktvorsers.

Dit jaar neemt de totale omzet naar verwachting nog met 2 procent af, maar in 2015 zouden de opbrengsten op zijn minst moeten kunnen stabiliseren, ook dankzij de aanhoudende groei in wagenparkbeheer.

Rabo blijft evenwel terughoudend in zijn beleggingsadvies omdat nog onduidelijk is welke gevolgen de groeiende concurrentie van bijvoorbeeld Apple en Google op de navigatiemarkt zal hebben.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl